dilluns, 25 de maig del 2020

Els adjectius possessius

 Els adjectius possessius en català són:

Persona
Masculí 
singular

Femení
singular
Masculí
plural
Femení
plural
1a singular
meu
meua/
meva
meus
meues/
meves
2a singular
teu
teua/
teva
teus
teues/
teves
3a singular
seu
seua/
seva
seus
seues/
seves
1a plural
nostre
nostra
nostres
nostres
2a plural
vostre
vostra
vostres
vostres
3a plural
seu
seua/
seva
seus
seues/
seves

 Per exemple, deim:

Un amic meu et vol conèixer 

Filla meua, escolta'm. 
 
Aquests adejectius possessius van precedits de l'article definit quan es posen davant un nom:

El meu capell és nou.

La meua casa és lluny.

Per tant, aquí, a diferència del que passa en castellà, necessitarem dues paraules.


També poden fer-se servir, davant el nom i sense article, el que anomenam adjectius possessius dèbils o àtons: mon, ma, ton, ta...

Fora de l'ús literari, s'usen amb noms de parentiu.

I així deim:

Mon pare viu a Mallorca.

Ta mare em cau molt bé.

Aquí teniu un vídeo per a fer una bona repassada dels possessius i del vocabulari de la família.

Ara podeu fer el següent exercici:

Completa el buit amb el possessiu adequat

1. Jo som filla d'un agustiner.__________ pare va néixer a Sant Agustí l'any 1947.
2. Jo vaig anar a escola a Sant Jordi. __________ amigues de la infantesa viuen totes allà.
3. En Joan i na Pepa viuen al camp. __________ casa és molt polida.
4. Escrius molt bé. M'agraden molt __________ poemes.
5. A casa tenim una quissona. _________ quissona es diu Mel.
6. Maria, em deixes __________ mòbil per a fer una cridada?
7. Jo visc a Santa Eulària. _______ adreça és Carrer Sant Jaume, 28.
8. He convidat molts amics a la festa. _________ amics són molt divertits.
9. En Pere treballa a la Seat. __________ cap es diu Toni.
10. Estimats alumnes, quins són ___________ motius per estudiar català?

D'aquí una setmana rebreu les respostes correctes a la vostra adreça de correu electrònic.


















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada